-->

  • 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Notları - Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri, Rubai, Şarkı, Tuyuğ, Murabba, Terci-i bent, Terkib-i bent, Gazel, Kaside, Mesnevi, Müstezat

    2) DİVAN EDEBİYATI (KLASİK EDEBİYAT)

    * Şairler şiirlerini “DİVAN” adını verdikleri bir kitapta topladıkları için bu edebiyatına “Divan Edebiyatı” denilmiştir.Ayrıca “klasik-eski–zümre edebiyatı” da denilir.
    * İslamiyet’in kabulünden sonra Türkler yaşamın her alanında Araplardan, Farslardan etkilenmişlerdir. Bu etkileşimin en belirgin olduğu alanların başında edebiyat göze çarpmaktadır.13. yy dan itibaren şair ve yazarlar Fars-Arap etkisine girmeye başlamıştır.
    * Dili Arapça, Farsça, Türkçe karışımı olan Osmanlıca’dır.
    * Ölçü olarak “aruz ölçüsü”, nazım birimi genellikle beyittir.
    * Şiirlerde tam ve zengin uyak kullanılmıştır.
    * Anlatılan şey değil, anlatış biçimi ön plandadır.
    * Çoğunlukla aşk, şarap, kadın övgü, din, ahlak, tasavvuf konuları işlenmiştir.
    * 13.yüzyılda gelişmeye başlamış 16. ve 17. yüzyıllarda en olgun dönemini yaşamış, 19.yüzyılın sonlarına kadar sürmüştür.
    * Belli kalıpları olan bir edebiyattır.Duygu ve düşünceler mazmun denilen kavramlarla anlatılır.
    * Soyut bir edebiyattır ve toplumsal konulara değinmemiştir.

    Kullanılan Nazım Biçimleri:

    Divan edebiyatı nazım şekilleri

    Dörtlük halindekiler ; Rubai, Şarkı, Tuyuğ, Murabba,
    Bent Halinde ; Terci-i bent, Terkib-i bent,
    Beyit halindekiler; Gazel, Kaside, Mesnevi, Müstezat,

    Gazel
    * Güzellik, aşk, kadın, şarap gibi konuları işleyen nazım biçimidir.
    * Araplarda Farslara onlardan da Türklere geçmiştir.
    * Gazelin ilk beytine “matla”son beytine “makta” denir.
    * Makta beytinde şairin mahlası(takma adı) kullanılır.
    * En güzel beytine “beyt’ül gazel ya da şah beyit” denir.
    * Gazelin bütün beyitlerinde aynı konu işleniyorsa buna yek-ahenk gazel denir.
    * Bütün beyitler aynı söyleyiş güzelliğine sahip ise buna yek-âvâz gazel denir.
    * Kafiye şeması: “aa,ba, ca da...” şeklindedir.
    * En az beş en fazla on beş beyitten oluşur.
    * Konu birliği yoktur. Her beyit başka bir konudan bahsedebilir.
    * Türk edebiyatında Fuzûli, Bâki, Nedim en tanınmış gazel şairleridir.

    Kaside
    * Din ve devlet büyüklerini övmek amacıyla yazılan şiirlere denir.
    * En az 33 en fazla 99 beyitten oluşur.
    * Kafiye düzeni gazelle aynıdır.
    * İlk beytine matla, son beytine makta, şairin adının bulunduğu beyte taç beyit,en güzel beytine beyt'ül kasid adı verilir.
    *Kaside: Nesip-girizgâh-methiye-tegazzül-fahriye-dua bölümlerinden oluşur.

    Nesib: Kasidenin giriş bölümüdür.
    Girizgah: Konuya giriş niteliğinde olan bölümdür.
    Methiye: Övülecek olan kişinin yüceliklerinin sıralandığı bölümdür.
    Fahriye: Şairin kendini övdüğü kısımdır.
    Tegazzül: Şair bu bölümde bir gazele yer verir.
    Dua: Övülen kişinin başarısı için Allah’a dua edilir.

    Konularına Göre Kasideler
    Tevhid: Allah’ın birliğini anlatan kasidelere denir.
    Münacat: Allah’a dua etmek ve yalvarmak için yazılanlara denir.
    Methiye: Herhangi bir şahsı övmek için yazılanlar denir.
    Naat: Peygamberleri övmek için yazılanlara denir.
    Hicviye: Birini eleştirmek için yazılanlara denir.
    Mersiye: Ölen birinin arkasından yazılanlara denir.
    Edebiyatımızda kaside türünün en güzel örneklerini Nef’i vermiştir. Onun Siham-ı Kaza adlı eseri bu türün en meşhur örneğidir.

    Mesnevi
    * Beyit sayısı sınırsızdır.
    *Konu sınırlaması yoktur. Genellikle savaş, aşk, tarihi olaylar, dinî olaylar gibi konular işlenir.
    * Mesneviler o dönemde roman ve hikaye türünün yerini tutuyordu.
    * Her beyit kendi arasında kafiyelidir.
    * Uyak düzeni aa, bb,cc,dd,ee,... şeklinde devam eder.
    * Beş mesneviden oluşan eserlere “hamse” denir.
    * Bir şehrin güzelliğini anlatan mesnevilere şehrengiz denir.
    * Türk edebiyatındaki ünlü mesneviler şunlardır:
    Kutadgu Bilig İlk mesnevi (Öğüt)
    Fuzuli - Leyla ile Mecnun (Aşk)
    Şeyh Galip - Hüsm ü Aşk (Aşk)
    Şeyhi - Harname (Eleştiri)
    Ahmedi - İskendername (Tarih)
    Nabi - Hayrabat (Öğüt)
    Süleyman Çelebi - Vesiletü’n-Necat (Mevlid)(Dini)
    Mevlana - Mesnevi (Öğüt)

    Müstezat
    * Gazelin özel bir biçimine denir.
    * Uzun dizelere kısa bir dize eklenerek yazılır.
    * Uzun ve kısa dizeler gazel gibi kendi aralarında uyaklanırlar. Kısa dizelere “ziyade” adı verilir.

    Rubai
    * Kafiyelenişi aaxa şeklindedir. Tek dörtlükten oluşur.
    * Aruzun belli kalıplarıyla yazılır.
    * Hayatın anlamı ve hayat felsefesi,dünyanın nimetlerinden yararlanma ve ölüm gibi konular işlenmiştir.
    * İran edebiyatına ait olan bu türün en büyük şairi Ömer Hayyam’dır.
    * Türkçe rubailerin en güzel örneklerini Yahya Kemal vermiştir.

    Tuyuğ
    * Divan edebiyatına Türklerin kazandırdığı bir nazım şeklidir.
    * Yak düzeni rubai gibidir.Tek dörtlükten oluşur.
    * Felsefi konular işlenmektedir.
    * Kadı Burhanettin’in tuyuğları meşhurdur.

    Şarkı
    * Besteyle okunmak için yazılan ve dörtlüklerden oluşan nazım biçimidir.
    * Dörtlük sayısı 3ile 5 arasında değişir.
    * Birinci dörtlükte 2. ve 4. dizeler diğer dörtlüklerde 4.dizeler aynen tekrarlanır. Buna nakarat denir.
    * Türklerin divan edebiyatına kazandırdığı bir türdür.
    * Aşk ,sevgi,günlük hayat gibi konular işlenir.
    * Halk deyişlerine ve söyleyişlerine yer verilir.
    * Şarkı türünün ilk kullanıcısı ve en önemli temsilcisi Nedim’dir.

    Murabba
    * Dört dizelik kıtalardan oluşur.
    * Bent sayısı 3-7 arasında değişir.
    * Her konuda yazılır.

    Terkib-i Bent
    * Bentlerle kurulmuş olan bir nazım şeklidir.
    * Her bent 7 ile 10 beyitten oluşur.
    * Bent sayısı 5 ile 15 arasındadır.
    * Bentleri birbirine bağlayan beyitlere vasıta beyti denir.
    * Şairin toplumsal ve felsefi konulardaki düşünceleri konu olarak işlenir.
    * Terkib-i Bent türünün en önemli ismi Bağdatlı Ruhi’dir.
    * Türk edebiyatında bu türün en önemli ismi Ziya Paşa’dır.

    Terci-i Bent
    * Terkib-i bente benzer. Yalnız burada bentler arasındaki vasıta beyti aynen tekrarlanır.
    * Konu olarak daha çok Allah’ın kudreti,kainatın sırları ve kainatın zıtlıkları gibi konulara yer verilir.
    * Bu türün de Türk edebiyatındaki en önemli temsilcisi Ziya Paşa’dır.
  • YOUTUBE KANALIMI ZİYARET EDİN

    Youtube'da seslendirdiğim şiirleri paylaşıyorum. Youtube kanalıma da abone olursanız sevirim.

    Video Of Day

    ADRES

    Kağıthane/İstanbul

    EMAIL

    omersalihgul@gmail.com
    omersalihgul@hotmail.com