-->

  • Çocukların Öğrencilerin Bireysel Farklılık Çeşitleri, Davranış Şekillerine Göre Nasıl Davranmak


    ÇOCUKLARIN BİREYSEL FARKLILIKLARI

    Hem ebeveynler hem de çocuklar; kendi yapılarına göre hayatı ve olayları algılar, değerlendirir ve yaşarlar. Anne-baba her bir çiçeğin kendi renginde ve kokusunda açıp gelişmesi için gerekli bakımı yapan bahçıvan gibidir. O çiçek hangi renkte ise o şekilde açacaktır. Onun rengini değiştirmeye çalışmak,
    onun rengini beğenmemek veya onu istediğimiz renge boyamaya çalışmak yersiz bir çabadır. Hiçbir çocuk bir diğerinden üstün değildir; ancak farklıdır. 9 farklı mizaç yapısına göre çocukların davranış şekilleri bulunmaktadır.

    Mizaç: Birden fazla şeyin karışımı ve insanın psikolojik genetiğidir.

    1. CİDDİ, KONTROLCÜ VE KURALCI ÇOCUKLAR

    * Kurallara uyar. Uymayanları uyarır ve eleştirir.
    * Doğruyu ve yanlışı sorar ve buna göre davranır.
    * Bir işi tam ve gereği gibi yapma konusunda ısrarcıdır.
    * Dürüstlüğü ve ahlaki ölçüleri önemser.
    * Planlı olmaya özen gösterir.
    * Temizlik ve düzen konusunda hassastır.
    * İşler olması gerektiği gibi gitmediğinde kendine ve çevresine öfke duyar.
    * Net olamayan durumlardan rahatsızlık duyar.

    Nasıl Yaklaşılmalı :

    * Her insanın hatalarının olabileceği
    * Aksaklıkların olabileceği
    * ‘Önemli olanın çaba göstermesi’ olduğu
    * Doğrudan eleştiri yerine, yapıcı bir dille alternatif önerilere gidilmesi
    * Olumsuzların yanında olumlu yönleri sormak

    2. DUYGUSAL, YARDIMSEVER VE SICAKKANLI ÇOCUKLAR

    * Çevresindekilerin kendisiyle ilgili ne düşündüğüne çok önem verir. Sevilip sevilmediğini her zaman düşünür.
    * Sevilmek için fedakarlık yapar, ilgi çekmeye çalışır.
    * İletişimi çok sever, konuşkandır, çabuk samimi olur.
    * Merhamet duygusu yüksektir, canlılara karşı hassastır.
    * Soğuk ve ilgisiz tutumlar onu derinden etkiler.

    Nasıl Yaklaşılmalı :

    * Değerin insanların onu sevmesine bağlı olmadığı
    * Aşırı fedakarlığını kontrol etmek
    * Duysallıklarını küçümsemeden dinlemek
    * İstemediği bir durumu sunmadan önce onu sevdiğini söylemek
    * Övgüde dikkatli olmak
    * Kardeşi konusunda aldığı sorumlulukların ödüllendirilmesi
    * Yalnız başına yapabileceği aktiviteye yönlendirmek

    3. REKABETÇİ, HIRSLI VE BAŞARI ODAKLI ÇOCUKLAR

    * Önde olmayı sever
    * En yüksek hedefi koyar
    * Yenilgiye tahammülü yoktur
    * Gayretli ve özgüveni yüksektir
    * İlişkilerinde yönlendiricidir
    * Bir işi bitirmeden bırakmaz
    * Dış görünümüne önem verir
    * Zihni hızlı, pratik ve sonuç odaklıdır.

    Nasıl Yaklaşılmalı :

    * Aşırı hayranlık içeren abartılı tepkilerden kaçınılmalı
    * Başarılı olmasa da sevileceği söylenmeli
    * Mukayese etmek hırsını arttırır.
    * Yardımseverliği teşvik edilmeli.
    * Duygularına temas etmek için duyguları üzerine konuşulmalı.
    * Herkesin birbirinden farklı yetenekte olduğu vurgulanmalıdır.

    4. KOLAY İNCİNEN, ÖZGÜN VE BİREYSELLİĞE DÜŞKÜN ÇOCUKLAR

    * Duygularını yoğun ve abartılı yaşar.
    * Zaman zaman hüzünle kendi dünyasına çekilir, hayal kurar.
    * Çevresini gözlemler ve anlamaya çalışır.
    * Merhametli ve şefkatlidir.
    * Farklı olmayı sever. Kıyaslanmaktan hoşlanmaz.
    * Anlaşılmak en temel amacıdır.
    * Özel ve nitelikli olarak ilgilenilmesini ister.

    Nasıl Yaklaşılmalı :

    * Sabırla dinlemek. Anlamaya çalışmak
    * Duygu ve hayallerini dinlemek ve gerçeklikle bağ kumasına yardımcı olmak
    * Yoğun duygusallığı karşısında endişeye kapılmamak
    * Kimseyle, özellikle de kardeşiyle kıyaslamamak
    * İnişli çıkışlı ilişkiden kaçınmak. Net olmak
    * Kendini suçlarsa iyimser bakış açısı kazandırmak
    * Aile içi gerilimlerde kendini sorumlu tutmasını engellemek
    * Sanatsal faaliyetlere yönlendirmek

    5. BİLMEYE MERAKLI, GÖZLEMCİ, SESSİZ ÇOCUKLAR

    * Çevresini dikkatle inceler.
    * Mesafeli ve kontrollü davranır.
    * Öğrenmeye meraklıdır.
    * Her şeyin nedenini öğrenmeye çalışır.
    * Karmaşık aletleri sever.
    * Kalabalık ortamlarda kenarda durur.
    * İlgi ve yakınlığın ölçüsünü ve zamanını kendisi belirler.
    * Eşyalarını paylaşmak istemez.
    * İnsanların onun işine karışmasını sevmez.

    Nasıl Yaklaşılmalı :

    * Sessizliği diğer çocuklarla kıyaslanmamalı. Yetersizlik duygusuna neden olabilir.
    * Zorlamadan sosyal etkinliklere cesaretlendirilmeli.
    * Öğrenme çabaları desteklenmeli, ortamlar oluşturulmalı. (satranç)
    * Adapte olmakta zorlanacağı için yeni katıldığı ortamlarda başta yanında olunmalı. Fikirleri ve
    hisleri sorulmalı.
    * Çok soru sormaları anlayışla karşılanmalı ve sabırla cevap verilmeli.

    6. GÜVEN ARAYAN, TEMKİNLİ, TEREDDÜT EDEN ÇOCUKLAR

    * Kendini güvende hissetmek ister.
    * Tehlike, güvensizlik ve şüphe yaşadığında hırçın ve suçlayıcı olur.
    * Olayları kıyaslar, emniyetli olanı seçer.,
    * Yeterince bilmediği durumlarda karar veremez.
    * Tüm ihtimalleri gözden geçirir.
    * Kurallara uymaya çabalar.

    Nasıl Yaklaşılmalı :

    * Bir karar ve iş konusunda birden yüklenmemek.
    * Korkularını konuşmak.
    * Sorumluluklarını adım adım attırmak.
    * Maddi ve manevi uzaklıktan kaçınmak.
    * Çocuğun kararsızlığı durumunda onun yerine karar vermemek.
    * Her durumda yanında olduğunu hissettirmek.
    * Yanlış kararlarda suçlamamak.

    7. YENİLİĞİ SEVEN, KEYFİNE DÜŞKÜN VE HAREKETLİ ÇOCUKLAR

    * Neşeli ve iyimserdir.
    * Sosyal ortamlara girmekte zorlanmaz.
    * Konuşkandır, heyecan arar.
    * Kolay arkadaşlık kurar.
    * Dağınık olmaya meyillidir.
    * Sakince yerinde duramaz.
    * Olumsuzluklara takılmaz.
    * Zorlandığı sorumlulukları görmezden gelebilir.

    Nasıl Yaklaşılmalı :

    * Çocukla arkadaş olmak çok önemlidir.
    * Gizli olana meyletme vardır. Yasakçı olmadan açıklayıcı olunmalıdır.

    * Yapmak istediği bir şeye sakin bir şekilde yaklaşıp sonuçlarını açıklamak gerekir.
    * Güvenliği için tamamen özgür bırakılmamalı.
    * Adım adım sorumluluk verilmeli ve takip edilmeli.
    * Kullanılan cümleler sert değil net olmalı.
    * Eşyaları toplanmamalı.
    * Dikkat sorunu yaşadığı için bir şey yaparken kısa aralar vermeli.

    8. CESUR GÜÇLÜ KENDİNE GÜVENEN ÇOCUKLAR

    * Girdiği her ortamda varlığını hissettirir.
    * Zayıfı korumaya meyillidir.
    * Açık sözlüdür.
    * Çatışmadan kaçınmaz.
    * Çabuk öfkelenir, geri adım atmaz.
    * İstediğinde iş bitiricidir.
    * Çabuk karar verir. Adaletsizliğe tahammül edemez.
    * Engellendiğinde inatçı ve dik başlıdır.
    * Benden yana-benden değil diye insanları gruplandırır.
    * Sakinleştiğinde merhametli yönü ortaya çıkar.

    Nasıl Yaklaşılmalı :

    * Kurallar net olmalı. Dürüst ve kararlı olunmalı.
    * Sevincine ortak olunmalıdır.
    * Öfkenin öfke doğuracağı unutulmamalı.
    * Anne-baba öfkesini kontrol etmede örnek olmalı.
    * Empati kazandırmak için karşısındakinin ne hissedebileceği sorulmalı.
    * Fikir ve tercihleri sorulmalı ve değerlendirilmeli.
    * Aşırı öfkelendiğinde derin nefes alması ve sakinleşmesi sağlanmalı.
    * Ben merkezli tavırları yerin herkesin sınırları olduğu ifade edilmeli.

    9. UYUMLU, KENDİ HALİNDE VE YUMUŞAK HUYLU ÇOCUKLAR

    * Yavaş ve sakin hareket eder.
    * Çatışmadan kaçınır.
    * Öne çıkmayı sevmez.
    * Rutinden hoşlanır.
    * Israrcı değildir.
    * Herkesi olduğu gibi kabul eder.
    * Üzerine çok gidildiğinde sessiz kalarak tepki verir.

    Nasıl Yaklaşılmalı :

    * Azminin kırılacağı işler verilmemeli.
    * Anne baba her durumda ona değer verdiğini ifade etmelidir.
    * Anne baba kavgasına şahit olması çocuğun içine kapanmasına neden olur.
    * İhtiyacını söylemesi için teşvik edilmeli.
    * Sorunları hakkında ne gibi çözümü olduğu sorulmalı.
    * Farklı faaliyetleri denemede cesaretlendirmeli.
    * Ortamlarının sürekli değiştirilmesinden kaçınılmalı.
  • YOUTUBE KANALIMI ZİYARET EDİN

    Youtube'da seslendirdiğim şiirleri paylaşıyorum. Youtube kanalıma da abone olursanız sevirim.

    Video Of Day

    ADRES

    Kağıthane/İstanbul

    EMAIL

    omersalihgul@gmail.com
    omersalihgul@hotmail.com