Çapa Etkisi Testi, Petrol Kontratları:
WTI Petrol’ün Ocak Ayı Kontratı Sizce Dün Ne Kadar Fiyattan İşlem Gördü?
(Anchoring Effect Experiment: Oil Contracts)
Çapa etkisi (ing: anchoring effect), insan beyninin ilk duyduğu ya da gördüğü rakama takılması (çapa atması) dolayısıyla oluşan önyargı yanılması (ing: bias) şeklinde tanımlanabilir. Davranışsal finans alanında çalışanlar bu yanılgıya aşinadırlar. Mağazalarda ya da reklam panolarında bu tarz çapalarla sıklıkla karşılaşırız. Fiyatı 1000 TL’den 400 TL’ye düşen ceket, fiyatı 450 TL’den 400 TL’ye düşen aynı cekete nazaran daha çok ilgimizi çekebilir. Bu yanılgıya asla düşmem demeyin, çünkü hayatımızda karşımıza çıkan bu çapalardan farkında olmadan etkilenebiliyoruz.
Geçtiğimiz günlerde iki farklı sınıfta iki soruyla çapa etkisi testi yaptık: